pradi
 

















 
 
 
 
 Popieius BENEDIKTAS XVI. Tikjimas, protas ir universitetas. Prisiminimai ir apmstymai Paskaita, skaityta per susitikim su mokslo atstovais Regensburgo universiteto Didiojoje auloje 2006 m. rugsjo 12 d.)
 
 

 

Popieius BENEDIKTAS XVI

Tikjimas, protas ir universitetas. Prisiminimai ir apmstymai

Paskaita, skaityta per susitikim su mokslo atstovais
Regensburgo universiteto Didiojoje auloje 2006 m. rugsjo 12 d.

Eminencijos, Magnificencijos, Ekscelencijos,
gerbiami Ponai ir Ponios!


Dar kart pabti universitete ir turti galimyb vl skaityti paskait man yra jaudinantis akimirksnis. Mintimis grtu tuos metus, kai po puikaus laikotarpio Freisingo auktojoje mokykloje Bonos universitete pradjau savo akademin dstytojo veikl. Tai buvo 1959-aisiais, dar senj universitet su ordinariniais profesoriais laikais. Katedros tada neturdavo nei asistent, nei maininki, bet utat profesoriai su studentais, ir pirmiausia tarpusavyje, bendraudavo labai tiesiogiai. Dstytoj patalpose bdavo susitinkama prie ir po paskait. Labai gyvi buvo ryiai su istorikais, filosofais, filologais ir, inoma, tarp abiej Teologijos fakultet. Kiekvien semestr vykdavo vadinamoji Akademin diena (Dies academicus), kai vis fakultet profesoriai prisistatydavo viso universiteto studentams ir taip tapdavo galimas universitas igyvenimas, kur js, Magnificencija, irgi kaip tik atkreipte dmes, – patyrimas, kad, nepaisant vis specializacij, kartais paveriani mus nebyliais vienas kito atvilgiu, mes vis dlto sudarome visum bei darbuojams vieno proto su visais jo matmenimis visumoje ir todl bendruomenikai atsakome u teising proto taikym, – ir tai bdavo manoma patirti. Universitetas labai didiavosi savo abiem Teologijos fakultetais. Buvo aiku, kad ir jie, iekodami tikjimo protingumo, atlieka darb, neatsiejam nuo universitas scientiarum visumos, net jei ir ne visi galjo dalytis tikjimu, kur teologai stengsi susieti su bendruoju protu. Šios vidins proto kosmoso vienybs nesutrikd n inia, jog vienas i koleg pareiks, kad ms universitete yra kai kas keista: du fakultetai, usiiminjantys tuo, ko nra, – Dievu. Tai, kad net ir tokio radikalaus skeptikumo akivaizdoje yra btina ir protinga protu klausti, kas yra Dievas, bei daryti tai krikionikojo tikjimo tradicijos aplinkoje, universiteto visumoje buvo neginytina.

Visa tai prisiminiau neseniai skaitydamas Miunsterio profesoriaus Theodore Khoury ileist dialogo apie krikionyb ir islam bei abiej ties, vesto isimokslinusio Bizantijos imperatoriaus Manuelio II Paleologo veikiausiai 1391 m. iemos stovykloje netoli Ankaros su vienu isilavinusiu persu, fragment. Konstantinopolio apgulos metu, tarp 1394 ir 1402 m., imperatorius dialog, matyt, ura; tada pasidaro aiku, kodl jo paties samprotavimai perteikti daug isamiau negu jo pokalbio partnerio perso. Dialogas aprpia vis Biblijoje ir Korane nusakyto tikjimo sandaros srit ir daugiausia sukasi apie Dievo ir mogaus paveiksl, neivengiamai vis grdamas prie vadinamj „trij statym“, arba „trij gyvenimo taisykli“, – Senojo Testamento, Naujojo Testamento ir Korano santykio. Dabar, ioje paskaitoje, to neaptarinsiu, tiktai paliesiu viso dialogo struktroje veikiau marginalin dalyk, kuris tikjimo ir proto temos kontekste patrauk mano dmes ir tapo mano svarstym ia tema ieities taku.

Profesoriaus Khoury ileistame septintajame pokalbyje (διάλεξις – ginas) imperatorius pradeda kalb apie dihad, ventj kar. Imperatorius neabejotinai inojo, kad 2, 256 suroje parayta: tikjimo dalykuose – jokios prievartos; tai viena ankstyvj sur, kilusi, pasak inov, i to laikotarpio, kai pats Mahometas dar buvo bejgis ir grsms elyje. Taiau imperatorius, savaime suprantama, inojo ir Korane uraytus – vliau atsiradusius – nuostatus apie ventj kar. Nesileisdamas smulkmenas, susijusias su skirtingu „Rato turtoj“ ir „netikinij“ traktavimu, jis stebtinai atriai kreipiasi panekov taikydamas jam esmin klausim, koks yra religijos ir prievartos apskritai santykis. Jis tiesiog sako: „Parodyk, k nauja atne Mahometas, ir atrasi tik bloga ir nemonika, kaip kad tai, jog jis savo skelbt tikjim nurod skleisti kalaviju“. Šitaip kirts, imperatorius tada isamiai pagrindia, kodl tikjim skleisti prievarta prieinga protui. Tai prietarauja Dievo esmei ir sielos esmei. „Dievui nepatinka kraujas, – sako jis, – o elgtis neprotingai, ne συνλόγω, prieinga Dievo esmei. Tikjimas yra ne kno, bet sielos vaisius. Tad tam, kas nori k nors atvesti tikjim, reikia mokti tinkamai kalbti ir teisingai mstyti, o ne smurtauti ir grasinti... Noriniam tikinti proting siel nereikia stiprios rankos, muimo rankio ar dar kokios nors priemons, kuria kam nors bt galima grasinti mirtimi...“

Svarbiausias sakinys ioje argumentacijoje prie atvertim prievarta yra is: elgtis neprotingai prieinga Dievo esmei. Leidjas Theodore Khoury ia pakomentuoja: imperatoriui, graik filosofijos takoje iaugusiam bizantieiui is sakinys akivaizdus. Tuo tarpu musulmon mokyme Dievas absoliuiai transcendentinis. Jo valios nesaisto jokia kategorija, skaitant racionalum. Khoury ia pacituoja vien inomo prancz islamologo R. Arnaldezo darb, kuriame is atkreipia dmes, jog Ibn Haznas net pareikia, kad Dievo nevars net jo paties odis ir kad jo niekas nepareigojs apreikti ties. Jei jis panort, mogus turt praktikuoti ir stabmeldyst.

ia prieiname Dievo sampratai ir konkreiam religijos gyvendinimui svarbi krykel, ir tai iandien meta mums tiesiogin ik. Ar tik graikika tikti, jog elgtis prieingai protui prieinga Dievo esmei, ar tai galioja visada ir apskritai? Manau, kad ioje vietoje aiktn ikyla gili darna tarp to, kas geriausia prasme yra graikika, ir Biblija besiremianio tikjimo Diev. Modifikuodamas pirmj Pradios knygos eilut, apskritai pirmj Šventojo Rato eilut, Jonas pradeda savo Evangelij odiais: Pradioje buvo Logos. Btent tok od vartoja imperatorius: Dievas elgiasi συνλόγω, su logos. Logos yra protas ir kartu odis – protas, kuris yra krybingas ir gali save perteikti, bet btent kaip prot. Jonas mums itaip padovanojo baigiamj biblins Dievo svokos od, kuriame savo tiksl pasiekia ir kuriuo apibendrinami visi neretai varginantys bei vingiuoti biblinio tikjimo keliai. Pradioje buvo Logos, ir Logos yra Dievas – taip mums sako evangelistas. Biblins inios ir graikikojo mstymo susitikimas nebuvo atsitiktinis. Pauliaus, pamaiusio, jog keliai Azij udaryti, ir sapne ivydusio makedoniet, kuris maldavo: ateik padk (Apd 16, 6–10), regjim galima laikyti vidins btinybs bibliniam tikjimui ir graik tyrinjimui suartti ikristalizavimu.

Toks artjimas vienas prie kito ir taip vyko seniai. Jau i deganio krmo apreiktu slpiningu Dievo vardu, kuriuo is Dievas iskiriamas i diev, turini daug vard, ir apibdinamas kaip tiesiog „A esu“, kaip btis, mitas atmetamas bdu, giminingu Sokrato mginimui veikti ir pranokti mit. Prie deganio krmo prasidjs procesas Senajame Testamente naujos brandos pasiekia per Tremt, kai krato ir kulto neteks Izraelio Dievas paskelbia ess dangaus ir ems Dievas ir prisistato paprasta, odius i deganio krmo pratsiania formule: „A esu“. Š nauj Dievo painim lydi savotika apvieta, drastikai besireikianti diev, kurie padaryti moni rankomis, pajuoka (plg. Ps 115). Helenizmo epochoje, nepaisant helenistini valdov, trokusi priversti prisitaikyti prie graikikos gyvensenos bei jos diev kulto, grieto prieikumo, biblinis tikjimas taip i vidaus artjo prie to, kas graikikajame mstyme geriausia, kol galiausiai vyko abipusis slytis, ypa rykus vlyvojoje iminties literatroje. Šiandien inome, kad Aleksandrijoje atsirads Senojo Testamento vertimas graik kalb – Septuaginta yra daugiau negu vien hebrajiko teksto ivertimas (galbt net ne itin teigiamai vertintinas), btent tai yra savarankikas tekstinis liudijimas ir svarbus savitas Apreikimo istorijos ingsnis, kai is susitikimas buvo gyvendintas bdu, turjusiu lemiam reikm krikionybei atsirasti ir paplisti. I esms tai tikjimo ir proto, teisingos apvietos ir religijos susitikimas. Manuelis II, remdamasis ir vidine krikionikojo tikjimo esme, ir to, kas graikika, esme, i tikro galjo pasakyti: elgtis ne „su logos“ prieinga Dievo esmei.

Siningumo dlei reikia pasakyti, kad vlyvaisiais Viduramiais teologijoje radosi tendencij i to, kas graikika ir krikionika, sintez susprogdinti. Prieingai vadinamajam augustinikajam bei tomikajam intelektualizmui Dunsas Skotas duoda pradi voliuntarizmui, kurio tolesn pltot galiausiai atved prie teiginio, kad i to, kas yra Dievas, mes tepastame jo voluntas ordinata.

U jos rib egzistuojanti Dievo laisv, kurios galia jis bt galjs padaryti ir tai, kas prieinga viskam, k jis yra padars. ia irykja pozicija, galinti priartinti prie tos, kurios laikosi Ibn Haznas, ir atvesti prie savivaliko Dievo, nesaistomo nei tiesos, nei grio, paveikslo. Dievo transcendencija ir kitonikumas taip ikeliami, kad n ms protas, ms gebjimas suvokti ties ir gr nebeatspindi Dievo, kurio beribs galimybs, slypinios u jo faktinio sprendimo, lieka mums aminai neprieinamos ir paslptos. Tuo tarpu banytinis tikjimas visada tvirtai laiksi poirio, kad tarp Dievo ir ms, tarp jo aminosios kurianiosios Dvasios ir ms sukurtojo proto egzistuoja reali analogija, nepanaumams, pasak 1215 m. Laterano Susirinkimo, tiesa, visada esant didesniems negu panaumams, taiau analogijai ir jos kalbai dl to nenustojant galioti. Dievas netaps dievikesnis dl to, kad nukelsime j gryn ir nevelgiam voliuntarizm, tikrai dievikas Dievas yra Dievas, pasirods kaip Logos ir kaip meils kupinas Logos dars darbus ms labui. inoma, meil, Pauliaus teigimu, „pranoksta“ painim ir todl pajgia suvokti daugiau negu grynas mstymas (plg. Ef 3, 19), taiau ji ilieka Dievo-Logos meil ir todl krikionikasis garbinimas yra, vlgi pasak Pauliaus, λογική λατρεία – garbinimas, derantis su aminuoju odiu ir ms protu (plg. Rom 12, 1).

Toks ia nuymtas biblinio tikjimo ir graik filosofinio tyrinjimo artjimas vienas prie kito yra ne tik religijos istorijai, bet ir pasaulio istorijai esmingai svarbus ir iandien mus pareigojantis vyksmas. Pavelgus susitikim, nestebtina, kad krikionyb, kilusi i Ryt ir gavusi ten svarbi impuls, savo istorikai lemting pavidal vis dlto gijo Europoje. Galime pasakyti ir prieingai: is susitikimas, prie kurio dar prisijungia Romos paveldas, sukr Europ ir ilieka pagrindas to, k pagrstai galima vadinti Europa.

Tezei, kad kritikai igrynintas graikikasis paveldas esmingai susijs su krikionikuoju tikjimu, prieprieinamas krikionybs dehelenizacijos paveldas, nuo Naujj laik pradios vis daugiau sivyraujantis teologinje diskusijoje. Pavelgus atidiau, irti galima tris dehelenizacijos programos bangas, nors jos viena su kita susijusios, j motyvai ir tikslai aikiai skiriasi.

Dehelenizacija atrodo pirmiausiai susijusi su XVI a. Reformacija. Reformatoriai, turdami prie akis teologijos mokyklin tradicij, tarsi mat visikai filosofija paremt tikjimo sisteminim, taip sakant, tikjimo palenkim svetimam, i jo nekylaniam mstymui. Tikjimas atrod nebe kaip gyvas istorinis odis, bet kurdintas filosofinje sistemoje. Tuo tarpu sola Scriptura principu iekoma tikjimo gryno pradinio pavidalo, pirmapradikai gldinio bibliniame odyje. Metafizika rodosi kaip i kitur primesta duotyb, i kurios tikjim btina ivaduoti, kad jis vl galt bti pats savimi. Kantas, paskelbdamas, jog jis turjs paalinti mstym, kad galt padaryti vietos tikjimui, ia programa rmsi taip radikaliai, kaip nenumat reformatoriai. Tikjim jis tvirtino iskirtinai praktinio proto srityje, atimdamas i jo galimyb artintis prie tikrovs visumos.

Liberalioji XIX ir XX a. teologija sukl antr dehelenizacijos bang, kurios ikilus atstovas yra Adolfas von Harnackas. Mano studij dienomis, taip pat mano akademins veiklos pirmaisiais metais i programa stipriai reiksi ir katalik teologijoje. Ieities taku tam tarnavo paskalikoji perskyra tarp filosof Dievo ir Abraomo, Izaoko bei Jokbo Dievo. Savo inauguracinje paskaitoje 1959 m. Bonoje mginau tai svarstyti ir ia nenoriau visko i naujo kartoti. Bet pageidauiau bent keliais odiais ikelti aiktn, kokiomis naujybmis i antroji dehelenizacijos banga skyrsi nuo pirmosios. Esmin Harnacko mintis yra grimas prie paprasto mogaus Jzaus ir jo paprastos inios, pirmesns u bet kurias teologizacijas bei helenizacijas: i paprasta inia esanti tikroji monijos religins raidos virn. Jzus atmets kult morals naudai. Jis galiausiai vaizduojamas kaip humanikos moralins inios tvas. Sykiu Harnackui i esms rpi i naujo sutaikinti krikionyb su iuolaikiniu protu, ilaisvinant j i toki tariamai filosofini ir teologini element kaip tikjimas Kristaus dievikumu ir Dievo trejybikumu. Todl istorin-kritin Naujojo Testamento aikinim, jo akimis, teologij jis vl traukia universiteto kosmos: teologija Harnackui yra i esms istorin ir todl grietai mokslin. Tai, k ji kritikai iekodama atranda apie Jz, yra, taip sakant, praktinio proto iraika ir dl to visikai priimtina universiteto visumoje. Visa tai remiasi Naujiesiems laikams bdingu proto savs apribojimu, klasikiniu pavidalu ireiktu Kanto „Kritikose“ ir vliau dar labiau radikalizuotu gamtamokslinio mstymo. Šiuolaikins mokslo sampratos pagrindas, glaustai kalbant, remiasi technins skms patvirtinta platonizmo (kartezianizmo) ir empirizmo sinteze. Viena vertus, kaip prielaida tariama matematin materijos struktra, taip sakant, jos vidinis racionalumas, leidiantis suprasti ir naudoti jos veikianij form: i pagrindin prielaida yra, taip sakant, platonikasis iuolaikins gamtos sampratos elementas. Kita vertus, kalbama apie gamtos panaudojamum ms tikslams, kur tik galimyb verifikuoti arba falsifikuoti eksperimentu duoda lemiam tikrum. Pabriamas gali bti labiau vienas arba kitas i i dviej poli. Toks grietai pozityvistinis mstytojas kaip J. Monod apibdino save kaip sitikinus platonik.

Ms klausimui tai duoda dvi esmingai svarbias pagrindines gaires. Apie mokslikum leidia kalbti tik i matematikos ir empirijos sveikos kylanti tikrumo forma. Kas nori bti mokslas, turs iam kriterijui paklusti. Todl prie tokio mokslikumo kanono m artti ir tokie su mogumi susij mokslai kaip istorija, psichologija, sociologija, filosofija. Ms svarstymams svarbu dar ir tai, kad is metodas, kaip toks, alina Dievo klausim, vardydamas j kaip nemokslin arba ikimokslin. Bet tada sutrumpinamas mokslo ir proto spindulys, o tai turt kelti abejoni.

Prie to dar griu. Tuo tarpu galime konstatuoti, jog, mginant teologij ilaikyti „mokslik“ vadovaujantis tokiu poiriu, i krikionybs belieka varganas fragmentas. Negana to: jei vien itai yra visas mokslas, tai tada mogus susiaurina pats save. Juk tada tikrieji mogaus klausimai „i kur ir kur link“, religijos ir etoso klausimai nebegali rasti vietos bendrojo, taip suprantamu „mokslikumu“ nusakomo proto erdvje ir turi bti perkelti tai, kas subjektyvu. Subjektas pats, pasiremdamas savo patyrimu, sprendia, kas jam religiniu poiriu priimtina, ir vienintele etine instancija galiausiai tampa subjektyvi „sin“. Bet tada etosas ir religija praranda savo bendruomen telkianij jg ir tampa asmenins nuoiros dalyku. Tokia bkl monijai pavojinga: t rodo mums gresianios proto ir religijos negalios, kuri neivengiama, jei protas susiaurinamas taip, kad jam religijos ir etoso klausimai nebepriklauso. Mginti konstruoti etik remiantis evoliucijos ar psichologijos ir sociologijos taisyklmis tiesiog nepakanka.

Prie pateikdamas ivadas, prie kuri visu tuo noriu prieiti, noriau dar glaustai usiminti apie dabar sklindani trei dehelenizacijos bang. Kultr pliuralizmo akivaizdoje iandien mgstama teigti, jog ankstyvosios Banyios sintez su graikikja kultra tebuvo pirmasis to, kas krikionika, kultrinimas, kuris neturt saistyti kit kultr. Jos turt turti teis grti prie pirmesns u kultrinim paprastos Naujojo Testamento inios ir j kaskart i naujo kultrinti savo erdvse. Tokia tez ne tik klaidinga, bet dar ir supaprastinta bei netiksli. Mat Naujasis Testamentas paraytas graikikai ir jame paiame gldi slyio su graikikja dvasia vaisiai, subrend ankstyvesnje Senojo Testamento raidoje. inoma, ankstyvosios Banyios tapsmo procese yra sluoksni, kuri nebtina traukti visas kultras. Taiau pagrindiniai sprendimai dl tikjimo ryio su mogaus proto iekojimais priklauso btent paiam tikjimui ir yra jo pltot, atitinkanti jo paties prigimt.

Taip priartjau prie pabaigos. K tik bendrais bruoais pateikta iuolaikinio proto savikritika jokiu bdu neapima poirio, jog btina grti laikus iki Apvietos ir atsisveikinti su modernybs valgomis. Šiuolaikikojo dvasios raidos didingum pripastame be ilyg: visi esame dkingi u dideles mogui suteiktas galimybes ir mums dovanot mogikumo paang. Mokslikumo etosas – kaip Js, Magnificencija, usiminte – apskritai yra trokimas paklusti tiesai ir, kaip toks, pamatins laikysenos, priklausanios esminiams krikionybs apsisprendimas, apraika. Galvoje turimas ne ataukimas, ne negatyvi kritika, bet ms proto svokos bei taikymo ipltimas. Juk, nepaisant viso diaugsmo dl nauj galimybi, visur matyti ir i i galimybi kylanios grsms, verianios mus klausti, kaip jas suvaldysime. Tai galsime padaryti tik tada, kai protas ir tikjimas naujaip atras vienas kit; kai veiksime savo pai prisiimt proto apribojim tuo, k galima falsifikuoti eksperimentu, ir atversime protui vis jo platyb. Šia prasme teologija yra universiteto ir jo plataus moksl dialogo dalis ne tik kaip istorin ir humanitarin disciplina, bet ir kaip tikroji teologija, kaip tikjimo racionalumo klausimas.

Tik tada gebsime pltoti autentik kultr ir religij dialog, kurio mums taip reikia. Vakar pasaulyje daug kur sitvirtinusi nuomon, jog visuotiniai tra pozityvistinis protas ir jam bdingi filosofijos pavidalai. Taiau btent is to, kas dievika, paalinimas i proto visuotinumo giliai religing pasaulio kultr laikomas j giliausi sitikinim paeidimu. Protas, kurias tam, kas dievika, bei istumiantis religij subkultr srit, nepajgus pltoti kultr dialogo. Kita vertus, paiame iuolaikiniame gamtamoksliniame prote, kuriam bdingas platonikasis elementas, gldi, kaip mginau parodyti, klausimas, kreipiantis u jo rib bei jo metodini galimybi. Jis pats turi pripainti racionali materijos struktr ir atitikim tarp ms dvasios ir gamtoje viepataujani racionali struktr tiesiog kaip duotyb, kuria remiasi jo metodinis kelias. Bet klausimas, kodl taip yra, vis dlto ilieka ir gamtamokslio turi bti perduotas kitiems mstymo bdams bei plotmms – filosofijai ir teologijai. Filosofijai ir kitokiu bdu teologijai siklausymas monijos religini tradicij, ypa krikionikojo tikjimo, didisias patirtis bei valgas yra painimo altinis, kuriam usisklsti reikt neleistinai susiaurinti savo klaus bei atsak. ia galv man ateina Sokrato odiai Faidonui: bt visikai suprantama, jei kas nors i pasipiktinimo, jog buvo pasakyta tiek daug klaidinga, vis likus gyvenim nekst ir niekint bet kokias kalbas apie bt. Taiau taip jis prarast ties apie tai, kas yra, ir patirt labai didel al. Vakarams jau nuo seno kelia pavoj antipatija j racionalum grindiantiems klausimams ir dl to jie gali patirti didel al. Ne atsisakyti proto didybs, bet drsiai atsiverti jo platybei – tai programa, su kuria dabarties disput engia bibliniam tikjimui sipareigojusi teologija. „Elgtis neprotingai, ne su logos, prieinga Dievo esmei“, – remdamasis savo krikionikuoju Dievo paveikslu sak Manuelis II savo panekovui persui. did logos, i proto platyb kvieiame savo panekovus, dalyvaujanius kultr dialoge. Nuolat tai i naujo atrasti yra didi universiteto uduotis.



lietuvi kalb vert „Banyios inios“

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi